lördag 23 mars 2013

Johanna Engdahls konstutställning i Gamla Stan, mitt i Stockholm, 2-8.03.2013.

Mina reflektioner i mars 2013

Det är den 8 mars kl. 13.00 och galleriet ”Ängel” skall snart stängas för allmänheten och alla mina utställda tavlor skall försvinna från väggarna. Detta eftersom en ny utställare skall visa egna konstverk för besökare i Gamla Stan, mitt i Stockholm. Men just då jag skall stänga dörren stormar en stor grupp japanska skolbarn in med vänliga leenden och positiva energier.

Jag blev lyckligt överraskad över att få så mycket uppmärksamhet och glädje, så jag kunde lätt gömma mina tankar om att inte en enda tavla blivit såld den senaste veckan. Två lärare och deras elever var eniga i deras vilja att få se alla mina målningar med kattmotiv. De attraherades av min målning vid fönstret - ”Sovande katt”.
-     “There are more cats here? All the text isn’t in English. What is it? Tell us, please.” , de japanska turisterna bad mig att berätta om min barnsaga, som jag illustrerat med egna målningar.

-     ” This is the story about the cat Sissi. I have plans to publish this book and maybe this book about Sissi can be available in Swedish and English,” svarade jag med entusiasm.

Deras besök i sista stund, när jag inte skulle få ta emot gäster mer, blev som en uppmuntran och tröst för hela veckans arbete - både som gallerist och utställare.

”Varför var det viktigt att ställa ut i Gamla Stan i Stockholm i mars trots att det då inte är någon särskilt aktiv turism? ”, reflekterade jag efteråt.

”Detta att ställa ut i Gamla Stan är en stor händelse för mig som en konstnär bosatt på Åland, men verksam i konstföreningar i både Finland och Sverige. Under år 2012 hade jag två enskilda konstutställningar, en i Täby, Sverige under två veckor i augusti och en - i Sankt-Petersburg, Ryssland under två veckor i november. Vid den i Täby, i Roslagsmålarnas utställningslokal träffade jag huvudsakligen konstintresserade svenskar, eftersom utländska turister inte gärna besöker Täby, även sommartid.
I Sankt-Petersburg fick jag enbart respons på min utställning av ryska besökare och jag kunde presentera mina verk och mina böcker på ryska.
Min gjorda erfarenhet att ställa ut i Gamla Stan och samtala om konst med representanter från olika länder var därför så givande och inspirerande. Jag råder verkligen alla konstnärer att ställa ut sina verk i Gamla Stan.”

En vecka är för kort tid för presentation och för försäljning av målningar. Turister utforskar Gamla Stan även på kvällar och tidigt på morgonen då galleriet har stängt. Vid dessa tider rastar många svenska hundägare sina hundar i områden före och efter arbetet. Därför var det alla dagar viktigt och spännande för mig att placera om mina utställningsföremål på olika belysta platser i galleriet, speciellt i skyltfönstret.
Det var givande för mig att sitta och måla i galleriet när det inte fanns besökare. Många tittade in genom fönstret och uppmuntrade mig med gester, speciellt kineser och ryssar reagerade positivt. Jag tror att många besökare vill uppleva hur en konstnär målar sina tavlor och inte bara försöker att sälja dem. Många av galleriets besökare undrade vad som ger mig inspiration till mina abstrakta och halvabstrakta målningar, om färgval och material. Jag upprepade gång på gång tavlornas ursprung. Mitt vykort ”Åland i akrylmålningar av Johanna Milla Engdahl”, TST Int förlag, var populärt bland besökarna. Jag hoppas att några skickat dessa vykort från Sverige till deras hemländer.

”Vilken konstnär skulle inte vilja ha en ateljé som är öppen för besökare och eventuella köpare?”, undrar jag.

Tyvärr, vill inte många konstnärer måla inför publik. Jag kan måla inför publik utan problem eftersom min kreativa process pågår oberoende av andra människor.
Min nästa enskilda utställning skall ske på Åland, i Lumparlands bibliotek i april-maj.

Jag glömmer aldrig min lyckade utställningsvecka i Gamla Stan, mitt i Stockholm!

        
Text: Johanna Milla Engdahl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar